Niet zomaar een kapper

Kiek op de Mo(a)nd Valthermond

Er zijn in het leven een paar zaken waar ik wel zonder kan maar de kapper behoort daar niet toe. Met mijn haardos is het noodzakelijk om regelmatig de kapper te bezoeken. Dit keer stapte ik bij Marlies en Raymon Schulte binnen in hun Kapsalon Unique aan het Zuiderdiep. Nog niet om geknipt te worden maar om een praatje te maken.

 

Ons mooie langgerekte dorp Valthermond is een aantal kappers rijk. Ik ging aan het Zuiderdiep op bezoek in Kapsalon Unique bij Marlies (1976) en Raymon (1975) Schulte. Hij komt oorspronkelijk uit Emmen en zij uit Emmer-Compascuum. Dit kappersechtpaar runt in november alweer vijfentwintig jaar hun Kapsalon Unique. Een mooie gelegenheid voor Kiek op de Mo(a)nd om daarbij stil te staan en even met hen terug te blikken.

Op 4 november 1995 nam Raymon de salon over, die toen nog Kapsalon Carla heette. Aanvankelijk werd de salon gehuurd maar in 1999 gekocht. Dat was ook een mooie gelegenheid om de naam te wijzigen in Kapsalon Unique. Zomaar een naam? Ja, zomaar een naam! Marlies en Raymon vonden het wel lekker klinken en natuurlijk klinkt Unique als uniek. Een prima keus die tot de dag van vandaag niet misstaat op de gevel.

 

Een beroep in beweging

Vaktechnisch is er heel veel veranderd in de afgelopen vijfentwintig jaar, meldt Raymon. Waar vroeger het zetten van een permanent helemaal ‘in’ was, kiest nu iedereen voor kleur. Zowel bij vrouwen als mannen wordt heel wat afgeverfd. Er wordt nog wel eens om een permanent gevraagd, maar toch steeds minder. Producten en haarstijlen veranderen twee keer per jaar en gaan voortdurend met de mode mee. Dat vraagt permanente scholing van het kappersteam om aan de wensen van de klanten te voldoen. Vanzelfsprekend lopen Marlies en Raymon daarin voorop, daar ligt ook hun passie, daar zijn ze dagelijks mee bezig. Zij zijn ook heel trots op hun team dat bestaat uit de vaste krachten Manon en Monique en twee stagiaires. Uiteraard is er veel overleg en wordt gezamenlijk aan de kwaliteit van de salon gewerkt. De klant tevredenstellen met een up-to-date kapsel en goede producten, daar werk je samen aan, vertelt Raymon mij. In Kapsalon Unique wordt gewerkt met producten van het merk Indola. Recentelijk is er een complete op Vegan gebaseerde verzorgingslijn van dit merk toegevoegd, inclusief de verpakkingen van gerecycled plastic. Klanten vragen om milieuvriendelijke producten zonder sulfaat en parabeen vrije producten. Marlies en Raymon bieden die.

 

De tijd vliegt

Inmiddels zijn hun kinderen (dochter van 17 en twee zoons van 18 en 14) op weg naar volwassenheid en ligt de tijd dat ze in de box achter in de salon lagen te kraaien, ver achter hen. Marlies en Raymon hebben een klantenbestand van jong tot oud dat niet alleen uit Valthermond komt, maar uit alle dorpen en plaatsen in de omgeving. Zij hebben de afgelopen vijfentwintig jaar uiteraard een aantal oudere klanten zien wegvallen, maar veel nieuwe klanten zijn weer aan het bestand toegevoegd.

Het klantenbestand is erg trouw en dat wordt gewaardeerd in Kapsalon Unique. Mevrouw Schuiling was ooit de eerste klant van Raymon. Zij woont nu in bejaardenhuis Paardenberg in Odoorn waar hij nog regelmatig bij haar langsgaat en haar haar verzorgt. Ook vaste klanten die tijdelijk, bijvoorbeeld wegens ziekte, niet naar de salon kunnen komen, worden desgewenst thuis gekapt. Dat kan allemaal bij Kapsalon Unique!

 

Kijkje in de toekomst

De wereld draait door, ook in Valthermond. Raymon is lid van het Indola Benelux Freelance team en verzorgt trainingen, geeft presentaties en begeleidt kappers en kapsters door het hele land bij hun werk. Kniptechnieken worden onder meer vanwege Corona steeds vaker online gegeven, maar als de ruimte ervoor aanwezig is, ook op locatie. Hij geniet van dit werk.

Zoals voor veel ondernemers is de Corona tijd heel zwaar geweest. Zo ook voor Marlies en Raymon. De lockdown van zeven weken hakte er financieel dan ook behoorlijk in. De inkomstenteller stond voor beiden op nul. Er was natuurlijk wel een compensatieregeling vanwege het rijk maar de administratieve regelgeving daaromheen liegt er ook niet om. Volgend jaar wordt pas de balans opgemaakt. “Elk nadeel heeft zijn voordeel”, zei ooit een groot voetballer en dat gold ook nu weer. Marlies en Raymon hebben de tijd dat zij verplicht gesloten waren, goed gebruikt om de salon op te knappen en daarnaast ook alle verplichte Corona-voorzieningen te treffen zodat er veilig geknipt en gekapt kan blijven worden. Ook zijn een wasmachine en een droger aangeschaft omdat na iedere behandeling de gebruikte handdoeken, kapmantels en schorten weer coronaproof gewassen en gedroogd worden.

 

Gaijess

Wie op internet rondkijkt komt daar ook informatie tegen over Gaijess, een bedrijf dat onlosmakelijk verbonden is met Raymon en zijn compagnon Danny Verheijen. Zij hebben met Gaijess een internationaal trainingsbedrijf opgericht met inmiddels een eigen productlijn van maar liefst dertien producten. Het bedrijf richt zich tot nu toe volledig op de herenkapsels. En dat alles volgens de laatste trends.

Raymon en Danny merken als geen ander dat ‘de barbier’ een trend is in Nederland. Het begon voor hen met hier en daar een training te geven maar inmiddels reizen zij vanuit het eigen kantoor in Waardenburg niet alleen naar Valthermond maar ook zelfs naar Hamburg en Brussel.

Met Gaijess maken zij het met een franchiseformule tevens mogelijk voor jonge ondernemers om hun eigen zaak te beginnen en helpen zij bij het opstarten daarvan. Op deze manier zijn er nu al drie kapperszaken met een ‘echte’ barbier gestart.

Deze nieuwe onderneming staat los van Kapsalon Unique. Merk je daar dan niets van in de salon? Niet direct is het antwoord, wel zijn de producten van Gaijess er beschikbaar en kun je er ook altijd terecht voor een modern herenkapsel. De aankleding van de salon en de uitstraling die het nu heeft, blijven net als de service en de sfeer onveranderd.

Binnenkort verschijnt de nieuwe website waar de klant informatie krijgt over behandelingen en producten. Ook kun je dan voor een knipbeurt snel en eenvoudig een afspraak maken.

 

Het werk gaat door

Marlies en Raymon werken als paar al vijfentwintig jaar naast en met elkaar en genieten daar nog iedere dag van. Ze kunnen het ook als ‘collega’s’ uitstekend met elkaar vinden en zouden het samenwerken geen dag willen missen.

De tijd voor mijn interview is verstreken en de eerste klanten nemen plaats, Marlies en Raymon nemen hun plaats in achter de stoelen. Dat geeft mij net nog de gelegenheid om aan de klanten te vragen hoe zij de kapsalon ervaren. In authentiek Valthermonds dialect laten zij mij weten het altijd prettig te vinden in de huiselijke sfeer van de salon, waarin zij zich altijd gastvrij ontvangen weten. Verstond ik dat dan? Nee, helaas niet, maar Marlies was zo aardig om het voor mij te vertalen.

Richard Westerhof