Altijd als ik op pad ben en een Citroën 2CV zie dan moet ik er even bij staan kijken, komt er een langs dan wacht ik en dan kijk ik hem helemaal na. Het is pure nostalgie en het roept mijn beste herinneringen op aan vroeger tijden. In Valthermond woont ook iemand die dit gevoel heel goed begrijpt en dat is Joffrey Kaijser. Met de paplepel kreeg hij de liefde voor dit onvolprezen en welhaast historisch te noemen vehikel door zijn ouders ingegoten en hij vertelt er dan ook met heel veel passie en plezier over.
In een voor het eerst sinds jaren wit besneeuwd Zuiderdiep rijd ik op mijn gemak tussen de sneeuwwallen door richting de Kavelingen om een bezoek te brengen aan Joffrey Kaijser (1976) op bijna het noordelijkste puntje van Valthermond. Joffrey is getrouwd met Mariska en zij hebben twee dochters. Joffrey is geboren en getogen in Valthermond, ging naar de Heao in Groningen en vervolgens voor de studie Technische Bedrijfskunde naar de HTS in Amsterdam. Daarna keerde hij weer terug op het thuishonk in Drenthe.
Alles voor de 2CV
De Citroën 2CV, die in Nederland vaak (Lelijk) Eend(je) wordt genoemd, is een auto van de Franse autofabrikant Citroën. De afkorting staat voor ‘Deux Chevaux Vapeur’, wat twee paardenkracht betekent. Joffrey is van thuis uit gewend aan het rijden in een 2CV. Zijn ouders reden er tijdens zijn jeugd in. Vader reed in een besteluitvoering en moeder in een ‘gewone’. Toen Joffrey 17 jaar oud was kocht hij zijn eerste eigen 2CV. Wel een opknappertje en daarmee is het eigenlijk allemaal begonnen. Er was destijds overigens keuze genoeg. Er waren in ieder geval in Eext en Nieuw-Weerdinge twee adressen waar hij zich helemaal kon verlekkeren aan de ruime keuze aan gebruikte 2CV’s en de onderdelen ervoor. Het bleef dan ook niet bij die ene aankoop. Nu, vijfentwintig jaar na zijn eerste aankoop, staan er twintig 2-cilinders in diverse schuren opgeslagen. Samen met zijn ouders heeft hij er tien die altijd rijklaar staan te wachten tot het weer het toelaat om er een tocht mee te maken of een boodschap mee te doen.
Vakantie
Hun beide dochters hebben ieder ook al hun keuze gemaakt. Zodra ze hun rijbewijs hebben behaald, gaan ze ook 2CV rijden. Ook zij zijn helemaal weg van de 2CV. Een vakantie is geen vakantie als de 2CV hen niet ergens heeft gebracht. De charme van het rijden in een 2CV geeft vrijheid, het vakantiegevoel. Het is een way of live onder het motto ‘In je Eendje ben je nooit alleen’. Het gezin kampeert het liefst. Daarom hangt er in de zomer een aanhangwagentje achter de auto om de tent, de pannen en andere kampeerspullen in te vervoeren. Bijna alle landen van Europa hebben ze op deze manier inmiddels bezocht.
Wat erbij komt kijken
Aan de 2CV wordt voor de vakanties ook altijd gesleuteld, vertelt Joffrey. Zo krijgt iedere 2CV jaarlijks een grote beurt, ook al is er maar weinig mee gereden, en mankeert ergens iets aan, dan wordt het vervangen. De ware liefhebber vindt altijd wel een reden om even naar of in zijn 2CV te kijken. ‘Je kunt met de 2CV ook alleen lange tochten maken als je kennis hebt van de mechanica onder de motorkap’ zo laat Joffrey mij weten. Elektronica komt in de 2CV immers niet voor.
Joffrey heeft veertien jaar geleden het bedrijfje ‘Behoudt 2CV’, dat met name nieuwe onderdelen voor de 2CV levert, overgenomen. Op een enkele uitzondering na levert hij geen gebruikte onderdelen. Hij houdt graag tevreden klanten en dat kan ook, er zijn gelukkig nog genoeg bedrijven die de specifieke onderdelen maken. Erg duur is het allemaal niet.
Hobby
Of dit zijn beroep is? Nee, integendeel! Joffrey heeft een fulltimebaan als productieleider bij de NS. Hij werkt bij het ‘garagebedrijf’ van de NS en kort gezegd zorgt hij er met zijn team voor dat de treinen onderhouden worden en blijven rijden. De verkoop van 2CV onderdelen doet hij helemaal hobbymatig. Dit kost de nodige vrije tijd, maar hij doet het met veel liefde en niet aflatend enthousiasme.
Liefhebbers van de 2CV van over de hele wereld, weten hem te vinden. Hij hoeft bijna nooit ‘nee’ te verkopen en heeft naar eigen zeggen genoeg onderdelen in voorraad om een hele 2CV te bouwen. Ik mocht uiteraard een blik werpen op de indrukwekkende voorraad onderdelen en op een deel van de rijklare 2CV’s. Het is prachtig om te zien.
Wereldmeeting
De grootste groep enthousiaste 2CV rijders in Europa vind je overigens in Duitsland, daarna volgt Frankrijk, het land waar de 2CV oorspronkelijk vandaan komt. Er zijn ruim vijf miljoen 2CV’s geproduceerd tussen 1949 en 1990. In ons land rijden er volgens de RAI nog ruim 7000 rond maar op erven en in schuren of garages staan er misschien nog wel 3000 ongeregistreerde. Regelmatig zijn er beurzen, bijvoorbeeld in Gemert en Haarlemmermeer, waar liefhebbers elkaar ontmoeten. Eén keer per twee jaar wordt in Europa de wereldmeeting van 2CV-rijders georganiseerd. Er komen dan tegen de 10.000 liefhebbers bij elkaar en als het mogelijk is dan gaan Joffrey en Mariska hier naartoe. Dit levert vriendschappen en nieuwe relaties op. Het is een deel van hun leven en heeft al voor veel mooie herinneringen gezorgd. Herinneringen die hopelijk in de komende jaren een vervolg krijgen, want door de huidige pandemie vinden er nu geen bijeenkomsten plaats.
Anekdote
Joffrey maakt duidelijk dat er legio verhalen en anekdotes zijn te vertellen over de 2CV. Vooral in een land als Frankrijk wordt deze auto én zijn berijder met hoogachting behandeld. Hij vertelde mij het volgende: op een van hun vakanties naar Frankrijk kwamen zij onbedoeld op de Péage terecht, de Franse tolweg voor hardrijders, geen weg dus voor een 2CV. Nadat Joffrey door het tolpoortje is gereden gaat hij direct de parkeerplaats op waar de Franse gendarmerie (politie) staat. In zijn beste Frans legt Joffrey vervolgens aan de politieagent uit dat zij de verkeerde afslag hebben genomen en graag terug willen.
En toen gebeurde het! De gendarme hakte de knoop heel snel door ‘het ging immers om een 2CV rijder!’. De rijbanen van de tolweg werden ‘afgezet’, de slagboom ging omhoog en via een veilige afrit werden ze de tolweg afgeleid en konden zij hun weg vervolgen. Betalen? Nee, dat was uiteraard niet nodig, een ‘bon voyage’ werd hun nog nageroepen en daar gingen ze op weg naar de camping waar ze vervolgens ver na sluitingstijd aankwamen. Gelukkig echter zorgde ook hier de magie van de 2CV ervoor dat de slagboom alsnog omhoogging. De eigenaar van de camping voelde zich volgens het verhaal zo vereerd met het bezoek, dat hij de familie de volgende dag persoonlijk kwam uitzwaaien en natuurlijk geen stageld wilde ontvangen. Je begrijpt het, de familie Kaijser gaat graag naar Frankrijk op vakantie!
Rondrit
Het was voor mij een mooie ervaring om via Joffrey kennis te maken met het fenomeen 2CV. Een auto waar er nog relatief veel van zijn en die, hoewel er steeds minder in gereden wordt, nog door velen wordt bejubeld. Joffrey levert met zijn hobby een belangrijke en belangeloze bijdrage aan de instandhouding van de 2CV en aan het plezier dat velen daaraan beleven.
Joffreys echtgenote Mariska heeft mij uitgenodigd voor een rondrit door Valthermond in haar eigen 2CV. Dat doen we op een dag dat de zon schijnt en de temperatuur toelaat dat we het linnen dak helemaal opentrekken om de wind door de haren te laten wapperen. Het voelt nu al als een feest om op die manier door Valthermond te rijden. Let op en kijk zodra het voorjaar wordt vooral goed om je heen of er een 2CV aan komt, ik zwaai misschien wel naar je!