Visie van Jacob Westendorp op Valthermond 2025

Jacob heeft in zijn visie, geschreven in 1999, 15 onderwerpen benoemd en uitgewerkt. Deze maand gaat het over de herbouw van het kasteeltje en de Veengeest.   Herbouw ‘Kasteeltje’ (tekening nr. 5) Hier ziet u, op de hoek van het Noorder- en Zuiderdiep, welke bij de Kavelingenbrug is gelegen, een exacte kopie van het eind […]

Visie van Jacob Westendorp op Valthermond 2025

Kiek de Mo(a)nd

Jacob heeft in zijn visie, geschreven in 1999, 15 onderwerpen benoemd en uitgewerkt. Deze maand gaat het over het bevaar maken van de Kavelingen/Zuiderdiep.   Jachthaventje aan de Kavelingen op de kop van plaats nummer 13. In de eerste fase van het bevaarbaar maken van het kanaal in de Valthermond is rond 2025 het gedeelte […]

De S.T.A.R.

Kiek op de mond Valthermond

Het zou logisch zijn geweest dat de N.O.L.S., hier toch al actief, deze spoorlijn vanaf het station Stadskanaal tot Rijksgrens zou aanleggen. Echter deze maatschappij voelde zich niet geroepen om deze spoorverbinding aan te leggen. Zodoende richtte men hier in 1905 zelf een hoofdcommissie op die de naam kreeg ‘Vereniging Spoorwegcomité Stadskanaal – Ter Apel […]

De S.T.A.R. (1)

Kiek op de Mo(a)nd Valthermond

  Voor de ontsluiting van de Veenkoloniën was men wat betreft vervoer en transport in de tweede helft van de negentiende eeuw nog vrijwel volledig aangewezen op de snikke en beurtschipper. Over de weg zorgden voerlieden en een enkele particuliere koets of omnibus voor het vervoer. Wel was ondertussen door de Staat een spoorwegnet aangelegd […]

Veenbrand 1928

Kiek op de Mo(a)nd Valthermond

Naast de grote veenbrand van mei 1917 in Valthermond, waarbij zeventien dodelijke slachtoffers vielen te betreuren, is hier ter plaatse nog een veenbrand geweest die één leven heeft geёist. Het betreft de veenbrand van het voorjaar van 1928. In het navolgende artikel wordt deze brand beschreven. Het droge voorjaarsweer van de voorgaandeweken maakte dat het […]

Kerkgang Zandberg ± 1830

Kiek op de mo(a)nd

De stichting in de tachtiger jaren van de 18e eeuw aan de Duitse zijde van de landsgrens van een aantal ‘Moorkoloniёn’  heeft indirect tot gevolg dat zo’n veertig jaar later, twintiger jaren van de 19e eeuw, veel bewoners van deze Moorkoloniёn zich gingen vestigen op de Hollandse veengronden nabij de landsgrens gelegen, zoals onder meer […]

Turfwol

Kiek op de Mo(a)nd Valthermond

In 1886 kregen de Burgemeesters in de gemeenten in ons land, waar veengronden lagen, een brief en een prospectus van twee heren uit Maastricht. Zo ook belandde een dergelijke schrijven te Exloo op het bureau van de burgermeester J.G. Borgesius. De gemeente Odoorn behoorde in die tijd tot de gemeenten waar de grootste veencomplexen van […]

Spurrie

Het bouwplan voor de landbouwer was halverwege de afgelopen eeuw overwegend de verbouw van aardappelen, graan en bieten. Daarnaast een enkel perceel groenland, daar het boerenbedrijf toen nog het meest een gemengd bedrijf was en er dus enkele koeien en een aantal mestkalveren werden gehouden. Andere gewassen zoals koolzaad bonen en erwten werden slechts door […]

Het rijwielplaatje

Kiek op de Mo(a)nd

Rond negentienhonderd was de fiets hier in de Veenkoloniën nog vrijwel onbekend, maar dat zou snel veranderen, vooral door de verharding van de wegen. Valthermond kreeg haar eerste verharde weg vanaf Musselkanaal tot plaats nummer 60 aan het Zuiderdiep in Valthermond in 1898. Dit maakte dat de fiets in enkele decennia zeer populair werd. De […]

Moestuin

Thuis pootte vader altijd de eerste vroege weekschille boontjes op de 25e april, al viel deze dag op zondag. Het poten gebeurde dan wel ´s morgens bij het krieken van de dag, zodat niemand er zich aan zou kunnen storen. Bonen op de 25e april gepoot zouden volgen oude overlevering niet afvriezen en gaven een […]